Monday, July 20, 2009

Apabila kita menerima amanah

Amanah itu satu tanggungjawab yang perlu kita laksanakan dengan sepenuh hati dan jiwa raga. Satu bebanan yang harus dipikul dengan pengorbanan masa dan tenaga. Suatu tanggungjawab yang telah diberi kepercayaan oleh masyarakat untuk kita mentadbir dengan sebaik mungkin agar lebih terurus dan ceria.

Apabila amanah itu kita sanggup memikulnya adalah sangat tidak munasabah untuk kita mengabaikan dengan begitu saja tanpa rasa bersalah. Kerana kita tahu kita akan dipersoal kelak bagaimanakah kita menunaikan tanggungjawab yang kita terima. Dan jangan lah kita hanya menerima sekadar satu penerimaan seolah-olah berbentuk meterial sahaja. Lebih baik kita menjadi orang biasa yang tidak dibebankan dengan apa-apa dari menerima tanggungjawab tapi tidak ada kesungguhan untuk menunaikannya. Betapa mulianya mereka yang memikul tanggungjawab dan bersungguh untuk melaksanakannya walaupun tiada upah dan gaji yang dijanjikan.

Betapa indahnya kiranya amanah ini mendapat restu dari yang Maha Esa walaupun di kalangan manusia terdengar suara sumbang yang mengejek. Mulakan dengan kita dulu sebelum menyalahkan orang lain sedangkan mereka yang menyisih mungkin belum mendapat taufik dari Allah Taala untuk bersama-sama menceriakan kemanisan amanah ini.

No comments:

Post a Comment